Att cykla i Stockholm är att cykla med livet som insats. Antalet döda cyklister i trafiken ökar i takt med ökat cyklande. Speciellt är det bilisternas högersvängar som är dödsfällan skriver SvD idag.

Ansvariga politiker föreslår genast bilförbud med lastbilar som första måltavla. Populistiskt men helt felaktigt om beslutet skulle gå i den riktningen. Det finns andra sätt som jag har påpekat tidigare.

Vägarna byggdes för bilarna. Vill man att befolkningen cyklar får man bygga cykelbanor! Det går. Det är bara att åka till Holland och lära.

Att förbjuda biltrafik är rent vansinne. Bilen ger oss frihet att åka dit vi vill, frihet också för dem som har svårt att röra sig. Med kollektivtrafik kan vi bara åka dit politikerna tycker vi ska åka. Med cykel kan vi bara åka i närzonen.

Läs även andra intressanta åsikter om , , ,

No related posts.

Tags: , , ,

6 Responses to “Med livet som insats”

  1. Att ALLA som blivit ihjälkörda i Stockholm också har befunnit sig på cykelbanor har du förstås inte bekymrat dig att fundera över? Det är just det som kallas populism.

  2. Du får gärna förklara varför stadens gator, som finansieras via kommunalskatten, ska reserveras för endast ett trafikslag. Vore det inte enklare att bara kräva att den som rattar sin bil på dem gör det på ett sätt som inte äventyrar andras säkerhet?

  3. Stopp och belägg! Att måla cykelbana på bilväg kallar jag inte för cykelbana, det är populism. Cyklister är värda riktiga cykelbanor avskilda från bilar.
    Bilisterna har inte en chans att se cykliterna i tid, dessutom struntar en del cylkliter, inte alla, i alla trafikregler.
    Återigen åk till Holland och lär!

  4. Vad menar du? Är inte problemet snarare att man har målat extremt breda körfält för bilar på stadens cykelvägar?

    Som sagt, du tycks tro att fordonstrafiken har något slags automatiskt företräde på stadens gator. Du har fel. Det är ett gemensamt utrymme. Var uppmärksam, håll en lagom hastighet och var medveten om att du inte är ensam i trafiken så går det bra. Svårare är det inte.

  5. @Rolf Erikson
    ”Antalet döda cyklister i trafiken ökar i takt med ökat cyklande.”

    Nej, cyklingen ökar men antalet krockar ligger stabilt. Det framgår i högerspalten i SvDs artikel:

    ”Antalet cyklister har mer än fördubblats de senaste 15 åren i Stockholm. I snitt cyklar 150 000 varje dag. Antalet skadade cyklister är ungefär lika många nu som 1998. Siffran över döda cyklister varierar från år till år, men i snitt handlar det om två personer per år.”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tryggare cykling med laserbakljus

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>