Med två enkla regler blir livet enklare;

-Gör “dina att göra” synliga

- Bestäm dig för hur många saker du kan ha på gång samtidigt

Det säger åtminstone en grupp som står bakom idén, Personlig Kanban.

Kanban kommer egentligen från tillverkningsindustrin och är ett sätt att synliggöra flaskhalsar. Att använda den för personligt bruk är spännande.

Personal Kanban gives us clarity in our work and our lives by visualizing those tasks, expectations, and commitments we have and helping us prioritize and complete.

Så hur fungerar det då? Bilden bredvid visar de tre huvudlinjerna: Vilka uppgifter vi håller på med, vilka vi inte påbörjat än och slutligen hur effektiv vi är.

Gruppen har gjort en bildserie över hur det fungerar:

Personal Kanban 101 from Jim Benson
 
Börja med tre kolumner: Backlog (work waiting to be done), Doing (work being done), and Done (yes, that’s right, work that’s done).
Sedan kommer det svåra, att skriva ner allt du håller på med men det finns en bra handledning här.
Självklart skulle man kunna använda sig av appen jag beskrev igår IBrainstorm. Jag ska själv göra ett försök. Känner att jag behöver få lite ordning på vad jag håller på med.
 
Om ni sysslar med mjukvaruutveckling används Kanban även där. Som ni vet är Scrum också ett utvecklingsverktyg. Henrik Kniberg och Mattias Skarin har gjort en jämförelse mellan Kanban och Scrum som ni hittar här.
 

Läs även andra intressanta åsikter om , , , , ,

No related posts.

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>