Balanserade stödåtgärder är omdömmet bland tyckarna idag. Fast det finns förstås de som tycker det är för lite. Metall vill ha mer och sossarna är emot allt som regeringen gör.

DN skriver: Regeringens bilpaket är 28 miljarder stort. Är det för mycket, för litet eller lagom? Det är väldigt svårt att bedöma, och beror främst på vad regeringen vill åstadkomma.
Vad regeringen inte vill står klart: inte äga bilfabriker. Det är klokt.

Volvo S40Risken är att mer pengar pumpas in men i slutändan är det ändå konsumenterna som avgör ifall Saab och Volvo finns kvar. Är vi beredda att köpa ”svenskt” även ifall det blir lite dyrare eller mer bensinslukande?

GP skriver: Frågorna är många. Men den svenska fordonsindustrin har fått en viktig och nödvändig injektion för framtiden. Nu gäller det att utnyttja möjligheterna klokt.

För fler år sedan förutsåg man att den stora biltillverkningen kommer att ligga i Kina eller/och Indien. Där finns den stora marknaden och tillverkningskostnaden är lägre. Svenskt skeppsvarv kunde inte mäta sig med de japanska, kommer svensk bilindustri kunna mäta sig mot Kinas och Indiens planer?

Det är en akut situation just nu, så visst behövs det stödpengar. Förhoppningsvis kommer driftiga entreprenörer att skapa något nytt framöver. Om förutsättningar finns vill säga. Vi behöver skapa ett företagsklimat typ Gnosjö så att individer vågar starta nya företag. Storföretagens era är förbi. Jag hoppas att facken ocskå inser detta för allas vårt bästa.

Så här tecknar Scott Stantis USAs problem. Kan lätt också bli vårt.

Läs även andra intressanta åsikter om , , ,

No related posts.

Tags: , ,

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>