Avbrott kan vara förödande när det gäller att ta vara på din och andras effektivitet. Problemen med avbrott är att det tar för lång tid att återgå till vad man höll på med.
Den stora boven när det gäller avbrott är inte att andra kommer och stör utan du själv. Vi tar alla chanser att göra något annat istället för det vi ska göra. Ett paradexempel är vårt behov att kolla emailen.

För att vara effektiv måste vi vara hårdare mot oss själva och mot andra. Här kommer några förslag för att bli herre över avbrotten:

  • Titta bara på dina mail två gånger per dag
  • Sätt tidsbegränsningar. Säg t.ex. ”jag har bara 10 minuter, räcker det eller ska vi boka en tid senare”.
  • Ha möten i andras rum. Du kan då gå när du vill.
  • Tveka inte att be någon att komma till saken genom att fråga vad problemet är eller vad besöket gäller om.
  • Ha en för besökaren synlig klocka som du vid behov sneglar på.
  • Försök skaffa någon telefonvakt

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>