Försäljning är A och O för alla företag. Utan kunder ingen framtid. För oss mindre företag går det lite upp och ner med försäljningsansträngningarna. Melinda Emerson har satt samman 7 råd som förbättrar försäljningen, här fritt översatt:

1. Gör en profil över dina bästa kunder. Vilka är dina mest värdefulla och lönsamma kunder? Hur mycket spenderar de till dig årligen? Passar de in i din nisch? Även om det är viktigt att du förstår dina produkter och tjänster, är det av ännu större vikt att förstå vilket värde din verksamhet tillför dina kunder så att du kan fortsätta att uppfylla deras behov.

 
2. Prata med dina kunder. Tänk om dina tre viktigaste kunder satt i ett rum med dig, vilka frågor skulle du då fråga dem? Schemalägg under varje kvartal ett möte med dina stadigvarande kunder  för att be om feedback. Du måste hålla koll på deras behov och förstå de nya faktorer som påverkar deras beslutsprocesser. Ha 10 frågor att ställa.

3. Rikta marknadsbearbetning mot Dina försäljningsmål. Försäljning och marknadsföring måste arbeta tillsammans i små företag. Även om du är den enda försäljaren i ditt företag och du också ansvarar för marknadsföringen måste du planera din försäljning baserat på mängden leads du måste generera för att få rätt mängd avslut per månad. Om du vet att du behöver 500 leads per månad för att avsluta 50 försäljningar bestämmer detta hur många telefonsamtal, e-post, blogginlägg, Facebook-annonser och Twitter meddelanden som måste göras eller skickas per månad att generera önskad försäljning. Du måste skapa en säljprocess och sedan arbeta proaktivt i din marknadsföring så att de genererar önskat resultat.

4. Glöm inte bort konkurrenterna. Identifiera flera konkurrenter. Upptäck vilka fördelar de ger till sina nuvarande kunder. Använd deras webbplatser för att få insikter. Jämför ditt varumärke, erbjudande och prissättning. Baserat på din bedömning, utveckla minst tre strategier som du använder för att positionera dig effektivt mot dem.

5. Skapa win-win relationer. "Ge för att få" är ett motto som fungerar bra i näringslivet. En stark strategisk allians erbjuder många fördelar, bland annat för att minska risken, att dela kostnader och förbättra tiden till att nå marknaden. Hur kan du utveckla ett partnerskap som kan bidra till din vinst?  Det är alltid bäst när du kan hitta en partner som inte är en direkt konkurrent.

6. Förfina din 30-sekunders kommersiella eller elevator pitch. Dina viktigaste jobb som småföretagare  är att sälja dig själv och ditt företag. När du kortfattat kan förklara ditt företag bygger det förtroende, men du bör inte använda samma tonhöjd för evigt. Från tid till annan, växla lite. Lägg till en kort klient lista, nämn en nyligen utmärkelse eller media träff.  Var noga med att inte ge för mycket information. Erbjud precis tillräckligt för att få dem intresserade av att prata med dig igen.

7. Använd en Vision Board. Alla företagare har upp-och nedgångar. Hur du kommer igenom de tuffa dagarna i din verksamhet gör stor skillnad för din produktivitet. En av de knep jag använder och rekommenderar alla mina klienter att använda är att utveckla en vision eller bild över dina stora mål, en bild över ditt liv. Vilka är de 10 saker du vill ha ut av livet?

Läs även andra intressanta åsikter om , , , , ,

Tags: , , , , ,

One Response to “7 sätt att förbättra försäljningen i ditt företag”

  1. Bra inlägg. Gillar framförallt nummer 1. Merförsäljning är det snabbaste och enklaste sättet att öka både lönsamhet och försäljningen!

Leave a Reply

You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>